Kenia
Kenia
Wzmacniamy ratowników – od grup specjalistycznych po lokalne jednostki straży pożarnej.

Dlaczego pomagamy w Kenii?
Przed rozpoczęciem naszych działań strażacy w Kenii mieli bardzo niski poziom zaufania społecznego i często byli ofiarami ataków. Teraz, dzięki współpracy z polskimi specjalistami, stają się gwarantem bezpieczeństwa – gaszą pożary, ratują ludzi spod gruzów i uczą jak reagować w obliczu katastrof. Wciąż jednak potrzebne są szkolenia, aby służby mogły szybciej i skuteczniej reagować w sytuacjach katastrof, ratując życie i zdrowie mieszkańców.
Nasza pomoc na miejscu
Prowadzimy największy projekt polskiej pomocy rozwojowej we wschodniej Afryce.
Od 2014 roku wspieramy rozwój jednostek straży pożarnej w Kenii. Dzięki naszym działaniom liczba jednostek straży pożarnej wzrosła z 26 do 71, a liczba strażaczek i strażaków – z 450 do ponad 1500. Łącznie przeszkoliliśmy niemal 60% całego personelu straży pożarnej w kraju. Działania projektowe opierają się na trzech filarach: szkoleniu, wyposażeniu i infrastrukturze.


Szkolimy oraz wyposażamy jednostki

Jeszcze w pierwszym module, Fundacja PCPM powoła zespół poszukiwawczo-ratowniczy w obszarze Nairobi. W kolejnych latach będzie on szkolony dalej, aż do uzyskania pełnej gotowości. Jednocześnie przekażemy mu specjalistyczny sprzęt niezbędny do prowadzenia akcji ratowniczych podczas katastrof budowlanych.
Tworzymy poligony treningowe
Fundacja PCPM stworzyła już w Kenii jeden poligon treningowy, obecnie tworzy kolejny: do szkoleń ratowniczych przy katastrofach budowlanych, z zapleczem magazynowym. Szkolenia będą prowadzone dla zespołu poszukiwawczo-ratowniczego i innych służb kryzysowych. Zespół ma już wóz do przewozu sprzętu, wkrótce otrzyma też samochód przystosowany do przewozu ratowników.

Tworzymy kadrę szkoleniową

W ramach projektu organizujemy ćwiczenia zgrywające, podczas których zespół doskonali współpracę z innymi służbami publicznymi w Kenii. Dzięki tym działaniom powstanie w pełni funkcjonalna grupa poszukiwawczo-ratownicza oraz zespół wykwalifikowanych instruktorów, którzy w przyszłości będą mogli szkolić kolejnych ratowników.
Finansowanie
W latach 2014-2026 działania były i będą finansowane z programu pomocy rozwojowej Polska pomoc Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP. Łączna wartość programów realizowanych przez PCPM w Kenii wynosi ok. 19 mln zł.

To już zrobiliśmy
Polska pomoc stała się liderem zmian systemowych zapewniając personelowi straży pożarnej pierwszą w historii kraju możliwość uzyskania certyfikatów zawodowych. Polscy eksperci opracowali program certyfikowanych szkoleń specjalistycznych oraz system uznawania kwalifikacji zawodowych dla strażaczek i strażaków w Kenii, co jest ewenementem w krajowym systemie edukacji.
– Stworzenie struktur straży pożarnej w Kenii jest zadaniem rozłożonym na lata, ale szybko widać efekty naszej pracy. Od 2016 r. wysyłamy do Kenii instruktorów z Polski, którzy do tej pory prowadzili zajęcia w różnych remizach na terenie całego kraju. Dzięki otworzeniu ośrodka w Kiambu możemy zwiększyć liczbę przeszkolonych strażaków i efektywność szkoleń. Docelowo chcemy, aby z tego miejsca korzystały też służby ratownicze z sąsiednich krajów – Ugandy, Rwandy, Etiopii czy Tanzanii
dr Wojtek Wilk, prezes Fundacji Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej
Fundacja PCPM stworzyła i wdrożyła krajowy system certyfikowanych szkoleń oraz uznawania kwalifikacji zawodowych. Dzięki temu w 2023 r. po raz pierwszy w historii Kenii, 103 osoby otrzymały dyplomy z tytułem zawodowym „strażak”.
Jednym z najważniejszych elementów oficjalnej certyfikacji zawodowej są końcowe egzaminy państwowe uznane i prowadzone przez określone instytucji w Kenii. Stąd we współpracy z władzami lokalnymi i krajowymi stworzyliśmy kompletny system egzaminacji w zawodzie strażak. Na wniosek PCPM, partner projektu – hrabstwo Kiambu podpisało oficjalne porozumienie o współpracy z jedną z najważniejszych instytucji edukacji zawodowych w Kenii – Narodową Politechniką w Nyeri (Nyeri National Polytechnic – NNP). Porozumienie to objęło wybudowane przez PCPM Centrum Szkoleń Strażackich i Ratunkowych w Kiambu.
Droga Mombasa-Nairobi-Uganda jest korytarzem transportowym Afryki Wschodniej i słynie z dużej liczby wypadków drogowych. Do niedawna prawie połowa drogi ekspresowej Mombasa – Nairobi nie była obsługiwana przez służby reagowania na wypadki drogowe, a poszkodowani w wypadkach byli bez specjalistycznej opieki.
Aby poprawić sytuację zbudowaliśmy dwie jednostki straży pożarnej, pierwszą w hrabstwie Makueni w okresie 2021 – 2022 r., drugą w okresie 2022 – 2023 r. w hrabstwie Machakos, otwartą w październiku 2023 r. Tym samym droga dotarcia do wypadku zmniejszyła się z 235 km do 55 km, a służby mogą obecnie dotrzeć do poszkodowanych w przeciągu godziny.
Ratownicy szybciej docierają do wypadków, przez co spada liczba ofiar śmiertelnych, a poszkodowani szybciej trafiają do placówek medycznych. Od przekazania jednostki, personel przeprowadził: 25 akcji ratownictwa drogowego, 7 akcji gaszenia pożarów oraz 1 akcję ratunkową związaną z utonięciem. Gwarancja bezpieczeństwa przyciągnęła też prywatnych inwestorów. W okolicach powstał w 2023 r. lokalny szpital i zakończono długo wstrzymywane prace nad kompleksem turystyczno-hotelowym.
Działania Fundacji PCPM w Kenii wpisują się w cele zrównoważonego rozwoju ONZ


