Badacz/-ka edukacyjny/a – integracja dzieci i młodzieży uchodźców z Ukrainy

Badacz/-ka edukacyjny/a – integracja dzieci i młodzieży uchodźców z Ukrainy

Tytuł badania: Wsparcie integracji dzieci i młodzieży uchodźców z Ukrainy w Polsce: Ułatwienie nostryfikacji i uznawania dyplomów dla ukraińskich nauczycieli w celu złagodzenia obciążeń lokalnych szkół.

1. Tło

Trwający konflikt w Ukrainie doprowadził do znacznego napływu uchodźców z Ukrainy, w tym dzieci i młodzieży, do Polski. Celem planowanego badania jest identyfikacja wyzwań, przed jakimi stoją dzieci uchodźców z Ukrainy w dostosowywaniu się do polskiego systemu edukacji, a zwłaszcza tych wyzwań, na które może odpowiedzieć zwiększenie zatrudnienia ukraińskich nauczycieli i nauczycielek w polskich szkołach. Badanie ma za zadanie wesprzeć działania na rzecz ułatwienia tej grupie zawodowej nostryfikacji i uznawania dyplomów. Wyniki badania posłużą też do opracowania strategii wspierających integrację dzieci uchodźczych z Ukrainy oraz zmniejszających obciążenie lokalnych szkół.

2. Cele

  • Zgromadzenie informacji na temat adaptacji dzieci uchodźców z Ukrainy w polskich szkołach oraz ich potrzeb edukacyjnych.
  • Zbadanie doświadczeń i rekomendacji ekspertów i ekspertek edukacyjnych dotyczących procesu nostryfikacji i uznawania dyplomów dla nauczycieli i nauczycielek z Ukrainy.
  • Opracowanie skutecznych strategii, które wspierają wykorzystanie potencjału ukraińskich nauczycieli i nauczycielek w polskim systemie edukacji.

3. Metody badawcze

Badanie będzie opierało się na metodach jakościowych i ilościowych:

  • Instrumenty jakościowe: Przeprowadzenie wywiadów pogłębionych (IDI) z ekspertami edukacyjnymi w celu opracowania kwestionariuszy ankiet.
  • Instrumenty ilościowe: Przeprowadzenie ankiet wśród nauczycieli, asystentów nauczycieli oraz dyrektorów szkół w celu zebrania szerszych danych na temat doświadczeń edukacyjnych i wyzwań, przed którymi stoją dzieci uchodźców z Ukrainy.

4. Etapy badania

a) Przegląd literatury
Przeprowadzenie kompleksowego przeglądu istniejących badań i raportów dotyczących adaptacji uchodźców w polskich szkołach, w tym osób uchodźczych z Ukrainy. Przegląd ten posłuży jako podstawa do przygotowania kwestionariusza ankiet i przeprowadzenia wywiadów jakościowych z ekspertami.

b) Wywiady pogłębione (IDI) z ekspert(k)ami
Współpraca z 5-8 ekspert(k)ami edukacyjnymi, w celu podzielenia się swoimi spostrzeżeniami w ramach wywiadów jakościowych. Ekspertami będą:

  • Przedstawiciele organizacji nauczycielskich i ośrodków badawczych specjalizujących się w edukacji.
  • Członkowie zarządów szkół z dużym udziałem dzieci uchodźczych lub z pro-uchodźczą agendą.
  • Dyrektorzy działów przygotowawczych dla uczniów ukraińskich.

c) Ankiety wśród nauczycieli
Na podstawie zgromadzonych informacji w poprzednich etapach, przygotowanie kwestionariusza dla dyrektorów szkół, nauczycieli i asystentów nauczycieli. Kwestionariusz będzie obejmował zarówno pytania zamknięte, jak i otwarte, i zostanie przeprowadzony online. Docelowa liczba respondentów: 50-60.

5. Oczekiwane wyniki

  • Zgromadzenie wszechstronnych danych na temat integracji i potrzeb edukacyjnych dzieci uchodźców z Ukrainy.
  • Rekomendacje dotyczące adresowania wyzwań związanych z nostryfikacją dyplomów ukraińskich nauczycieli i nauczycielek w kontekście potrzeb edukacyjnych dzieci uchodźczych.
  • Napisanie raportu w języku polskim z rekomendacjami
  • Opracowanie działań przez zainteresowanych interesariuszy.

Oczekiwania wobec kandydata/ki:

  • Ukończone studia co najmniej II stopnia w dziedzinie socjologii, antropologii, etnologii, ekonomii lub w innej pokrewnej dziedzinie
  • Uczestnictwo w co najmniej trzech projektach badawczych realizowanych w obszarze edukacji w Polsce
  • Biegła znajomość języków angielskiego i polskiego
  • Uczestnictwo w co najmniej jednym projekcie badawczym skupionym na kwestiach wsparcia integracji dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa ; dodatkowym atutem będzie wcześniejsze zaangażowanie w badania związane z kontekstem ukraińskim;
  • Przynajmniej podstawowa wiedza na temat prowadzonych przez organizacje pozarządowe działań skierowanych do osób uchodźczych w Polsce, zwłaszcza do osób z Ukrainy
  • Umiejętność pracy w zespole
  • Umiejętność sprawnego projektowania i wdrażania narzędzi badawczych oraz analizowania danych społecznych i jasnego formułowania wniosków z badań
  • Ogólna orientacja w badaniach społecznych o tematyce migracyjnej będzie atutem

Co oferujemy:

  • Umowa zlecenie albo kontrakt B2B (do wyboru) na okres 12 tygodni
  • Praca w doświadczonym zespole przy realizacji międzynarodowego projektu pomocowego
  • Wynagrodzenie: 35 – 42 tys. brutto (koszt całkowity, uwzględniający wszystkie koszty przedsiębiorcy lub pracodawcy oraz koszty realizacji zlecenia – transport, noclegi, diety)
  • Przewidywany okres rozpoczęcia: 7 stycznia 2025

Jak składać aplikacje?

Prosimy o przesłanie CV do 18.12.2024 r. na adres e-mail: [email protected]  z dopiskiem „Badacz/-ka edukacyjny/a – integracja dzieci i młodzieży uchodźców z Ukrainy ”.

Zastrzegamy możliwość kontaktu jedynie z wybranymi kandydatami, którzy przejdą do kolejnego etapu rekrutacji. Zakończenie rekrutacji planowane jest do 22.12.2024 r.

Warunkiem uczestnictwa w procesie rekrutacji jest zawarcie w CV oświadczenia następującej treści: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Fundację Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej, ul. Sarmacka 14/15, 02-972 Warszawa, dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu tej rekrutacji”. Informujemy, że kandydatom przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich poprawiania, a także usunięcia. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak niezbędne dla udziału w procesie rekrutacji.