Kenia
Kenia
Wspieramy rozwój specjalistycznej grupy poszukiwawczo-ratowniczej oraz wzmacniamy lokalne jednostki straży pożarnej.

Dlaczego pomagamy w Kenii?
Katastrofy budowlane nie są rzadkością na obszarze metropolitalnym Nairobi. W ciągu ostatnich siedmiu lat odnotowano tam 29 takich zdarzeń, w wyniku których zginęło 58 osób, a 116 zostało rannych. Dane te prawdopodobnie są jednak niedoszacowane, ponieważ w kraju wciąż brakuje centralnego rejestru tego typu incydentów.
Na prośbę kenijskiego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz Krajowej Jednostki ds. Zarządzania Kryzysowego nasza Fundacja w latach 2024–2026 wspiera rozwój specjalistycznej grupy poszukiwawczo-ratowniczej oraz wzmacnia lokalne jednostki straży pożarnej. Dzięki tym działaniom służby będą mogły szybciej i skuteczniej reagować w sytuacjach katastrof, ratując życie i zdrowie mieszkańców.
Nasza pomoc na miejscu
Prowadzimy największy projekt polskiej pomocy rozwojowej we wschodniej Afryce.
Od 2014 roku wspieramy rozwój jednostek straży pożarnej w Kenii. Dzięki naszym działaniom liczba jednostek straży pożarnej wzrosła z 26 do 71, a liczba strażaczek i strażaków – z 450 do ponad 1500. Łącznie przeszkoliliśmy niemal 60% całego personelu straży pożarnej w kraju. Działania projektowe opierają się na trzech filarach: szkoleniu, wyposażeniu i infrastrukturze.


Szkolimy oraz wyposażamy jednostki

Jeszcze w pierwszym module, nasza Fundacja powoła zespół poszukiwawczo-ratowniczy w obszarze Nairobi, który w kolejnych latach będzie szkolony aż do uzyskania pełnej gotowości. Jednocześnie przekażemy specjalistyczny sprzęt niezbędny do prowadzenia akcji ratowniczych podczas katastrof budowlanych.
Tworzymy poligony treningowe
Nasza Fundacja stworzyła w Kenii jeden poligon treningowy i teraz tworzy kolejny, do szkoleń ratowniczych przy katastrofach budowlanych. W przyszłości powstanie tam też zaplecze magazynowe. Szkolenia będą prowadzone dla zespołu poszukiwawczo-ratowniczego i innych służb kryzysowych. Zespół ma już wóz do przewozu sprzętu, a wkrótce dostanie samochód dowodzenia, który do 2026 r. będzie przystosowany do przewozu ratowników

Tworzymy kadrę szkoleniową

W ramach projektu organizujemy ćwiczenia zgrywające, podczas których zespół doskonali współpracę z innymi służbami publicznymi w Kenii. Dzięki tym działaniom powstanie w pełni funkcjonalna grupa poszukiwawczo-ratownicza oraz zespół wykwalifikowanych instruktorów, którzy w przyszłości będą mogli szkolić kolejnych ratowników.
Finansowanie
W latach 2014-2026 działania były i będą finansowane z programu pomocy rozwojowej Polska pomoc Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP. Łączna wartość programów realizowanych przez PCPM w Kenii wynosi ok. 19 mln zł.

To już zrobiliśmy
Polska pomoc stała się liderem zmian systemowych zapewniając personelowi straży pożarnej pierwszą w historii kraju możliwość uzyskania certyfikatów zawodowych. Polscy eksperci opracowali program certyfikowanych szkoleń specjalistycznych oraz system uznawania kwalifikacji zawodowych dla strażaczek i strażaków w Kenii, co jest ewenementem w krajowym systemie edukacji.
– Stworzenie struktur straży pożarnej w Kenii jest zadaniem rozłożonym na lata, ale szybko widać efekty naszej pracy. Od 2016 r. wysyłamy do Kenii instruktorów z Polski, którzy do tej pory prowadzili zajęcia w różnych remizach na terenie całego kraju. Dzięki otworzeniu ośrodka w Kiambu możemy zwiększyć liczbę przeszkolonych strażaków i efektywność szkoleń. Docelowo chcemy, aby z tego miejsca korzystały też służby ratownicze z sąsiednich krajów – Ugandy, Rwandy, Etiopii czy Tanzanii
dr Wojtek Wilk, prezes Fundacji Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej
Nasza Fundacja stworzyła i wdrożyła krajowy system certyfikowanych szkoleń oraz uznawania kwalifikacji zawodowych. Dzięki temu w 2023 r. po raz pierwszy w historii Kenii, 103 osoby otrzymały dyplomy z tytułem zawodowym „strażak”.
Jednym z najważniejszych elementów oficjalnej certyfikacji zawodowej są końcowe egzaminy państwowe uznane i prowadzone przez określone instytucji w Kenii. Stąd we współpracy z władzami lokalnymi i krajowymi stworzyliśmy kompletny system egzaminacji w zawodzie strażak. Na wniosek PCPM, partner projektu – hrabstwo Kiambu podpisało oficjalne porozumienie o współpracy z jedną z najważniejszych instytucji edukacji zawodowych w Kenii – Narodową Politechniką w Nyeri (Nyeri National Polytechnic – NNP). Porozumienie to objęło wybudowane przez PCPM Centrum Szkoleń Strażackich i Ratunkowych w Kiambu.
Droga Mombasa-Nairobi-Uganda jest korytarzem transportowym Afryki Wschodniej i słynie z dużej liczby wypadków drogowych. Do niedawna prawie połowa drogi ekspresowej Mombasa – Nairobi nie była obsługiwana przez służby reagowania na wypadki drogowe, a poszkodowani w wypadkach byli bez specjalistycznej opieki.
Aby poprawić sytuację zbudowaliśmy dwie jednostki straży pożarnej, pierwszą w hrabstwie Makueni w okresie 2021 – 2022 r., drugą w okresie 2022 – 2023 r. w hrabstwie Machakos, otwartą w październiku 2023 r. Tym samym droga dotarcia do wypadku zmniejszyła się z 235 km do 55 km, a służby mogą obecnie dotrzeć do poszkodowanych w przeciągu godziny.
Ratownicy szybciej docierają do wypadków, przez co spada liczba ofiar śmiertelnych, a poszkodowani szybciej trafiają do placówek medycznych. Od przekazania jednostki, personel przeprowadził: 25 akcji ratownictwa drogowego, 7 akcji gaszenia pożarów oraz 1 akcję ratunkową związaną z utonięciem. Gwarancja bezpieczeństwa przyciągnęła też prywatnych inwestorów. W okolicach powstał w 2023 r. lokalny szpital i zakończono długo wstrzymywane prace nad kompleksem turystyczno-hotelowym.
Działania Fundacji PCPM w Kenii wpisują się w cele zrównoważonego rozwoju ONZ


