Kenia
Kenia
Dzięki Polskiemu Centrum Pomocy Międzynarodowej liczba jednostek straży pożarnej w Kenii wzrosła z 26 do 71, a liczba strażaczek i strażaków z 450 do ponad 1500. Łącznie PCPM przeszkoliło niemal 60 proc. personelu straży pożarnej w Kenii. W latach 2024-2026 Fundacja będzie rozwijać specjalistyczną grupę poszukiwawczo-ratowniczą.
Katastrofy budowlane są niestety bardzo częstym zjawiskiem w obszarze Metropolitalnym Nairobi, tylko w ostatnich siedmiu latach odnotowano 29 takich katastrof, w których zginęło 58 osób, a 116 zostało rannych. Dane z pewnością są niedoszacowane, ponieważ w tym momencie nie ma w kraju centralnego, dokładnego rejestru.
Skuteczne służby takie jak straż pożarna, spełniają wiele zadań, gdzie gaszenie pożarów jest tylko jedną z nich. Na prośbę kenijskiego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Krajowej Jednostki ds. Zarządzania Kryzysowego w latach 2024-2026 PCPM skupi się na budowie grupy poszukiwawczo-ratowniczej.
Pracę będą opierać się na trzech filarach: szkoleniu, wyposażeniu i infrastrukturze. Jeszcze w pierwszym module, PCPM powoła zespół poszukiwawczo-ratowniczy w obszarze Nairobi, który w kolejnych latach będzie szkolny aż do uzyskania pełnej gotowości. Jednocześnie przekazany zostanie specjalistyczny sprzęt, który jest niezbędny do prac na gruzowisku.
W Kenii nie istnieje taki zespół i cała przekazywana wiedza będzie nowa. Dlatego, bardzo ważne są szkolenia praktyczne, a do tego potrzebny będzie poligon treningowy. Fundacja PCPM ma doświadczenie, ponieważ stworzyła już w Kenii jeden poligon strażacki do szkoleń pożarniczych. Teraz wybuduje kolejny dedykowany pracą na gruzowisku.
W kolejnych latach poligon będzie rozbudowywany m.in. o zaplecze magazynowe, a szkolenia będą kontynuowane, zarówno dla zespołu poszukiwawczego jak i dla służb reagowania kryzysowego. Na rzecz zespołu trafi też samochód dowodzenia, który zwiększy wydajność, a w ostatnim module w 2026 będzie przystosowany do przewozu ratowników.
Po 2 latach PCPM rozpocznie szkolenia trenerskie wraz ze zgrywaniem zespołu. Dzięki temu Kenia zyska zarówno w pełni funkcjonalną grupę poszukiwawczo-ratowniczą, jak i instruktorów, którzy będą mogli w przyszłości szkolić kolejnych ratowników.
Prowadząc ten projekt Fundacja PCPM realizuje Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:
Dotychczasowe działania
Polska pomoc stała się liderem zmian systemowych zapewniając personelowi straży pożarnej pierwszą w historii kraju możliwość uzyskania certyfikatów zawodowych. Polscy eksperci opracowali program certyfikowanych szkoleń specjalistycznych oraz system uznawania kwalifikacji zawodowych dla strażaczek i strażaków w Kenii, co jest ewenementem w krajowym systemie edukacji.
– Stworzenie struktur straży pożarnej w Kenii jest zadaniem rozłożonym na lata, ale szybko widać efekty naszej pracy. Od 2016 r. wysyłamy do Kenii instruktorów z Polski, którzy do tej pory prowadzili zajęcia w różnych remizach na terenie całego kraju. Dzięki otworzeniu ośrodka w Kiambu możemy zwiększyć liczbę przeszkolonych strażaków i efektywność szkoleń. Docelowo chcemy, aby z tego miejsca korzystały też służby ratownicze z sąsiednich krajów – Ugandy, Rwandy, Etiopii czy Tanzanii
dr Wojtek Wilk, prezes Fundacji Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej
Fundacja PCPM stworzyła i wdrożyła krajowy system certyfikowanych szkoleń oraz uznawania kwalifikacji zawodowych. Dzięki temu w 2023 r. po raz pierwszy w historii Kenii, 103 osoby otrzymały dyplomy z tytułem zawodowym „strażak”.
Jednym z najważniejszych elementów oficjalnej certyfikacji zawodowej są końcowe egzaminy państwowe uznane i prowadzone przez określone instytucji w Kenii. Stąd we współpracy z władzami lokalnymi i krajowymi Fundacja PCPM stworzyła kompletny system egzaminacji w zawodzie strażak. Na wniosek PCPM, partner projektu – hrabstwo Kiambu podpisało oficjalne porozumienie o współpracy z jedną z najważniejszych instytucji edukacji zawodowych w Kenii – Narodową Politechniką w Nyeri (Nyeri National Polytechnic – NNP). Porozumienie to objęło wybudowane przez PCPM Centrum Szkoleń Strażackich i Ratunkowych w Kiambu.
Droga Mombasa-Nairobi-Uganda jest korytarzem transportowym Afryki Wschodniej i słynie z dużej liczby wypadków drogowych. Do niedawna prawie połowa drogi ekspresowej Mombasa – Nairobi nie była obsługiwana przez służby reagowania na wypadki drogowe, a poszkodowani w wypadkach byli bez specjalistycznej opieki.
Aby poprawić sytuację PCPM zbudowało dwie jednostki straży pożarnej, pierwszą w hrabstwie Makueni w okresie 2021 – 2022 r., drugą w okresie 2022 – 2023 r. w hrabstwie Machakos, otwartą w październiku 2023 r. Tym samym droga dotarcia do wypadku zmniejszyła się z 235 km do 55 km, a służby mogą obecnie dotrzeć do poszkodowanych w przeciągu godziny.
Ratownicy szybciej docierają do wypadków, przez co spada liczba ofiar śmiertelnych, a poszkodowani szybciej trafiają do placówek medycznych. Od przekazania jednostki, personel przeprowadził: 25 akcji ratownictwa drogowego, 7 akcji gaszenia pożarów oraz 1 akcję ratunkową związaną z utonięciem. Gwarancja bezpieczeństwa przyciągnęła też prywatnych inwestorów. W okolicach powstał w 2023 r. lokalny szpital i zakończono długo wstrzymywane prace nad kompleksem turystyczno-hotelowym.
Projekty Fundacji Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej w Kenii
W latach 2014-2026 działania były i będą finansowane z programu pomocy rozwojowej Polska pomoc Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP. Łączna wartość programów realizowanych przez PCPM w Kenii wynosi ok. 19 mln zł.