PCPM - logo Polskie Centrum Pomocy
Międzynarodowej

 

 

Fundacja PCPM prowadzi Centrum Edukacji dla dzieci ukraińskich w Warszawie

220 dzieci z Ukrainy w 11 klasach uczęszcza do Centrum Edukacji przy ul. Mokotowskiej w Warszawie. To nowy projekt Fundacji PCPM. Łącznie w różnych przedsięwzięciach fundacja przeznaczyła 18 milionów dolarów na rzecz krajowego systemu edukacji. To znacząca pomoc, która odciąża polskie szkolnictwo i zarazem pomaga w adaptacji uchodźcom z Ukrainy.

 

Rosyjska agresja zmusiła do ucieczki tysiące ukraińskich rodzin. Wiele dzieci przerwało naukę i trafiła do polskich szkół. Fundacja PCPM przeprowadziła badania wśród uchodźców, którzy trafili do Polski. Wyszło z nich, że najczęstszym powodem nieposyłania dzieci do szkół jest bariera językowa.

– Wiele dzieci przebywających w Polsce kontynuuje naukę zdalną w ukraińskich szkołach. Jednak jak często wspominały ukraińskie matki, ważne było stworzyć namiastkę normalności, by dzieci mogły ponownie chodzić do szkoły razem ze swoimi rówieśnikami – powiedziała Kinga Gromala Project Manager Centrum Edukacji i Kreatywności i Centrum Edukacji PCPM.

Pracownicy Fundacji PCPM przy konsultacji z ukraińskimi nauczycielami doszli do wniosku, że bardzo pomocną rzeczą byłoby otworzenie placówki, która wsparłaby zarówno Ukraińców, jak i Polaków. Fundacja PCPM przy wsparciu finansowym mBanku, Pfizer Foundation oraz CAF America (Charities Aid Foundation America) otworzyła Centrum Edukacji dla 220 dzieci z Ukrainy. To ponad 2 tys. metrów kwadratowych powierzchni w biurowcu Zebra Tower w Warszawie.

– Warto podkreślić, że od pomysłu do utworzenia placówki minęło zaledwie trzy miesiące. Nasza fundacja czerpie z wieloletniego doświadczenia, które zdobywaliśmy na całym świecie. Udało się stworzyć placówkę, która jest w pełni certyfikowanym oddziałem ukraińskiej szkoły w Kijowie – powiedział prezes Fundacji PCPM dr Wojciech Wilk.

Dzieci uczą się w 11 klasach według ukraińskiego programu nauczania. Pozwala to odciążyć polskie szkoły, które hojnie przyjęły tak wiele dzieci. W Centrum Edukacji pracują ukraińscy nauczyciele, którzy otrzymują wynagrodzenie z programu Fundacji PCPM „Cash for Work”. Projekt jest finansowany przez amerykańskie organizacje CARE, International Rescue Committee (IRC), Google oraz Pfizer. Tym samym fundacja PCPM zapewnia pracę dla nauczycieli oraz odciąża warszawski system edukacji. 

PCPM wspiera zatrudnieniem samorządy, ponad 23 miasta i powiaty w Polsce. 1000 nauczycieli pracuje na stanowisku asystenta nauczyciela i wspiera edukację 46000 dzieci-uchodźców. PCPM od początku wojny do końca obecnego roku szkolnego przeznaczył łącznie 18 mln dol. na wsparcie edukacji ukraińskich dzieci  – powiedział dr Wojciech Wilk. Jak dodał prezes fundacji – dzięki programowi “Cash for Work”, znacząco wspieramy polskich nauczycieli. Nauczyciele zatrudnieni przez nas odpowiadają, za edukację aż 26% wszystkich dzieci, które uciekły z Ukrainy przed wojną.

Drugim filarem Centrum Edukacji jest intensywna nauka polskiego, która pozwoli szybciej asymilować się dzieciom. Będzie im łatwiej odnaleźć się w polskich szkołach w kolejnym roku szkolnym, jeśli zaistnieje taka potrzeba.

– Zależało nam, żeby nauka w naszym centrum, kończyła się klasycznym ukraińskim świadectwem. Dzięki temu dzieci będą mogły w nowym roku szkolnym kontynuować naukę w Ukrainie, kiedy wojna się skończy – wyjaśniła Kinga Gromala.

 

– Centrum Edukacji to też miejsce, które wspiera rodziców. Matki zazwyczaj nie mają tutaj nikogo bliskiego, kto mógłby, chociażby odebrać dziecko po lekcjach, gdy one pracują. Dlatego Centrum Edukacji jest wyposażone w świetlicę, gdzie opieka nad dziećmi jest sprawowana od 8 do 18. To pozwala, zwłaszcza samodzielnym rodzicom, pracować, i mieć pewność, że ich dzieci są bezpieczne pod opieką nauczycieli z Centrum Edukacji – dodała Kinga Gromala project manager projektu. 

Świetlica pełni też ważną funkcję integracyjną. – Czas po lekcjach wykorzystujemy na odrabianie zadań domowych z dziećmi oraz rozmaite zajęcia fakultatywne np. debaty oksfordzkie, klub dyskusyjny w języku polskim i angielskim, akrobatyka, zajęcia teatralne, historia Polski, arteterapia – podsumowała Kinga Gromala.