Pomoc z PCPM daje impuls do dalszego rozwoju straży pożarnej w Kenii

Hrabstwo Makueni leży na południowy-wschód od Nairobi, obejmuje obszar 8.400 km², na którym mieszka 1 mln osób. Przed zaangażowaniem PCPM w całym hrabstwie nie funkcjonowała ani jedna jednostka straży pożarnej. Dzięki staraniom Polskiego Centrum Pomocy Międzynarodowej powstała od podstaw remiza w Makindu, zaś druga w Wote – stolicy hrabstwa – została rozbudowana.

„Najwięcej wezwań mamy do pożarów lasów oraz do wypadków drogowych z udziałem cystern przewożących produkty chemiczne i ropopochodne. Przez nasze hrabstwo przebiega 260 km głównej trasy w Kenii łączącej Nairobi z portem w Mombasie. To najbardziej zatłoczona droga w Kenii, której do tej pory nie obsługiwała żadna jednostka straży pożarnej. Teraz, dzięki PCPM, mamy specjalną remizę w Makindu, która jest przygotowana do reagowania na zdarzenia na tej drodze” – mówi Mutula Kilonzo Jr., gubernator hrabstwa Makueni w południowej Kenii.

Miejscowość Makindu leży 70 km na południe od Wote – stolicy hrabstwa Maukeni – przy trasie A109 łączącej dwa największe ośrodki miejskie Kenii: Nairobi i Mombasę. W listopadzie 2022 r., dzięki staraniom Polskiego Centrum Pomocy Międzynarodowej, powstała tu od podstaw jednostka straży pożarnej. PCPM w całości sfinansował i wybudował ośrodek dla strażaków, który składa się z części administracyjnej, mieszkaniowej, magazynowej, osobnego budynku dla dowódcy jednostki oraz z garażu dla pojazdów strażackich. Środki pochodziły z programu „Polska Pomoc”, koordynowanego przez polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

„Stworzenie od podstaw remizy w Makindu kosztowało ok. 185 tys. USD. Działaliśmy bardzo efektywnie dostosowując projekt do realnych potrzeb i możliwości tutejszych strażaków, dzięki czemu ośrodek jest bardzo funkcjonalny” – mówi prezes Fundacji PCPM dr Wojtek Wilk.

Jak podkreśla gubernator Kilonzo Jr., działania PCPM dały niezwykle ważny impuls do rozwoju służb ratowniczych i strażackich w hrabstwie.

„Dzięki pomocy ludzi z Polski powstały dwie pierwsze jednostki w naszym hrabstwie, a teraz chcemy stworzyć cztery kolejne. Jako gubernator zdecydowałem o podniesieniu budżetu dla straży pożarnej z 2 mln KES (15 tys. USD) do 4,5 mln KES (34 tys. USD). Łącznie w remizach w Wote i Makindu pracuje obecnie już 18 strażaków – 12 na stałe oraz 6 wolontariuszy. Mamy także dwa duże wozy strażackie, po jednym na każdą remizę” – wylicza gubernator.

Pod koniec marca 2023 r. gubernator spotkał się z przedstawicielami PCPM w swoim urzędzie w Wote, a następnie przeprowadził oficjalną wizytację jednostki w Wote. W trakcie spotkania strażacy zademonstrowali swoje umiejętności podczas zainscenizowanego pokazu gaszenia budynku mieszkalnego. 

„Powstanie remizy w Makindu ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa użytkowników głównej szosy w Kenii, którą transportuje się benzynę i materiały łatwopalne do i z portu w Mombasie. Do tej pory każdy wypadek z udziałem cysterny generował ogromne ryzyko późniejszego wybuchu, gdy wokół miejsca wypadku zbierały się przypadkowe osoby, które albo nieumiejętnie pomagały, albo kradły benzynę” – wyjaśnia prezes Fundacji PCPM.

Fundacja Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej wspiera kenijską straż pożarną od 2014 r. Przez ten czas liczba jednostek straży pożarnej w całym kraju wzrosła z 26 do 71, a liczba strażaków z 450 do ponad 1500. 

Przez 9 lat aktywności w Kenii PCPM stworzyło od podstaw remizę w hrabstwie Maukeni w południowej Kenii, a także wsparło kilkadziesiąt innych dostarczając im sprzęt strażacki, wyposażanie, a także szkoląc personel. 

Ponadto Fundacja otworzyła i wyposażyła ośrodek szkoleniowy w miejscowości Kiambu (środkowa Kenia), w którym prowadzi szkolenia dla strażaków i ratowników z całego kraju. Polscy specjaliści, pod auspicjami Polskiego Centrum Pomocy Międzynarodowej, przeszkolili już ponad 60% wszystkich kenijskich strażaków. Kolejnym wkładem PCPM w tworzenie struktur straży pożarnej w Kenii jest opracowanie przez ekspertów z Polski procesu akredytacji szkoleń zawodowych i systemu kształcenia zawodowego dla strażaków, co jest ewenementem w systemie edukacji w Kenii.

Roczny budżet PCPM na działania w Kenii to ok. 1,5 mln PLN. Łącznie od 2014 r. PCPM zrealizowało w Kenii projekty o wartości ok. 14 mln PLN. Środki pochodzą z programu „Polish Aid” koordynowanego przez MSZ.